امروز در طی کنفرانس Google I/O گوگل از جدیدترین ابزار ارتباطی خود رونمایی کرد. این ابزار Allo نام دارد و در واقع یک اپلیکیشن پیامرسان هوشمند است که از قابلیتهای پیشرفتهی یادگیری ماشینی و سرویس دستیار صوتی جدید گوگل بهره میبرد. این اپلیکیشن کاربران را قادر میسازد تا علاوه بر چت با یکدیگر، بتوانند در بستر گوگل (و به زودی در اپلیکیشنهای شخص ثالث) با هم تماس برقرار کرده و اقدام به اشتراکگذاری محتوا کنند؛ علاوه بر این امکان برنامهریزی رویدادها، خرید اجناس و حتی فکر کردن در مورد آنچه که کاربران به یکدیگر میگویند از جمله دیگر ویژگیهای این اپلیکیشن هوشمند است. گوگل اعلام کرده که نسخهی اندرویدی و iOS اپلیکیشن Allo همین امروز معرفی میشود؛ ولی از تابستان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
اگر از جمله افرادی هستید که اخبار مرتبط با گوگل را دنبال میکنید، شاید Allo برایتان یک پروژهی شگفتانگیز و جدید نباشد؛ زیرا در ماه دسامبر، والاستریتژورنال گزارش داد که گوگل در حال کار بر روی یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی است. حالا به نظر میرسد که این اپلیکیشن، همان Allo بوده است.
این اپلیکیشن در زمان بسیار مناسبی توسط گوگل ارائه شده؛ چراکه تا کنون این شرکت بارها تلاش کرده تا در زمینهی ارتباطات و ایجاد بسترهای اجتماعی یک محصول محبوب را ارائه کند، اما مواردی چون گوگل پلاس، Wave و گوگل باز، هیچگاه آنطور که باید نتوانستند در بین کاربران جایگاه مناسبی را به دست آورند و در این زمینه گوگل از دیگر رقبا چون فیسبوک و توییتر و اسنپچت و ... عقب مانده است.
اما از سوی دیگر، در زمینهی سرویسهای مبتنی بر اطلاعات، از جستجو گرفته تا نقشه، گوگل یکی از قدرتهای بی چون و چرا محسوب میشود. سرویس ایمیل این شرکت امروزه بسیار محبوب است و تیمهای قدرتمندی در زمینهی مهندسی یادگیری ماشینی در این کمپانی فعالیت میکنند. همچنین سیستمعامل اندروید گوگل هم اکنون محبوبترین پلتفرم موبایلی دنیا است.
بنابراین درحالیکه تعداد زیادی اپلیکیشن پیامرسان محبوب و پر مخاطب نظیر واتساپ و مسنجر فیسبوک، وایبر، تلگرام، لاین، ویچت و ... وجود دارند، و نیز اپلیکیشنهایی نظیر Slack بر روی کسب و کارها تمرکز کردهاند، جای تعجب نیست که گوگل نیز به دنبال ایجاد یک سرویس پیامرسان باشد که ترکیبی از ویژگیهای قدرتمند این پیامرسانها را ارائه دهد.
علاوه بر این Allo چیزی است که گوگل امیدوار است به دلیل کاربردی که این سرویس ارائه میدهد، به طور گستردهتری مورد استفاده قرار گیرد. مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای در نطق اصلی کنفرانس Google I/O امسال، هنگامی که قصد معرفی سرویس Google Assistant را داشت گفت: «ما جستجوها را به سمت کاربردیتر شدن پیش میبریم». وی همچنین به این نکته اشاره کرد که ۵۰ درصد از جستجوهای امروزی با دستگاههای موبایلی در گوگل انجام میشوند؛ بنابراین مخاطبین سرویس جدید این شرکت از هم اکنون آماده هستند.
با اینکه گوگل برای کمک به ساخت Allo اخیرا اقدام به خرید استارتاپ 200 Labs که حالا ChatFuel نام دارد کرده، اما اپلیکیشن پیامرسان جدید این شرکت اساسا توسط تیمهای داخلیاش توسعه یافته و در راس این تیمها Erik Kay قرار دارد که رئیس بخش مهندسی تیم ارتباطات گوگل است.
همچنین ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد: اپلیکیشن موبایلی هنگاوت که یک سرویس پیامرسان است همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. گوگل اعلام کرده که در کنار Allo، همچنان بر روی سرویس Hang Outs سرمایهگذاری کرده و آن را برزورسانی میکند.
امکانات
همانند دیگر اپلیکیشنهای پیامرسان، کاربران Allo قادر خواهند بود تا دیگر افرادی که از این سرویس استفاده میکنند و شماره موبایل آنها را در گوشی خود دارند را بیابند و کسانی که از حساب کاربری گوگل به منظور استفاده از سرویسهایی نظیر جیمیل بهره میبرند نیز قادر خواهند بود تا از طریق این سرویس، با مخاطبان خود تماس برقرار کنند. گوگل همچنین از طریق کروم به کاربران این امکان را میدهد تا از Allo در حال خصوصی و ناشناس استفاده کنند. در این حالت تمامی چتها به صورت دو طرفه، کاملا رمزنگاری خواهند شد و نوتیفکیشنها نیز به صورت خصوصی و امن نمایش مییابند. گوگل اعلام کرده که قصد دارد ویژگیهای امنیتی و مرتبط با حریم شخصی را در Allo همواره ارتقا داده و بهبود بخشد.
کاربران میتوانند با استفاده از Allo با یکدیگر مکالمات ساده داشته باشند؛ اما به نظر میرسد این اپلیکیشن پیامرسان در زمان عرضه با ویژگیها و قابلیتهای بیشتری در دسترس قرار گیرد.
قابلیت مهم دیگر Allo، امکان پاسخگویی هوشمند آن است. مشابه این ویژگی در سرویس Inbox نیز ارائه شده که بر اساس مکاتبات شما، به صورت خودکار میتواند پاسخ برخی ایمیلها را حدس بزند، و در این حالت دیگر نیازی به نوشتن پاسخ به صورت دستی نخواهید داشت. همانند قابلیت پاسخگویی هوشمند در Inbox، اپلیکیشن Allo نیز به طور خودکار بر اساس چتهای شما، میتواند پاسخهای مناسبی را برای هر گفتگو حدس بزند. این ویژگی همچنین در سرویس Google Photo نیز در دسترس است و میتواند پاسخهای تصویری مناسب را بر اساس عکسهایی که در چت با دیگران دریافت میکنید، حدس زده و به شما پیشنهاد دهد.
ویژگی جذاب دیگری که Allo دارد، این است که با سرویس مبتنی بر بات جدید دستیار صوتی Google Assistant که در اوایل مراسم Google I/O امسال معرفی شد، یکپارچه شده است.
این قابلیت باعث شده تا امکان شناسایی زبان محاورهای به خوبی توسط اپلیکیشن Allo فراهم شود، بنابراین شما میتوانید بدون نیاز به نوشتن و تنها با به زبان آوردن جملات مورد نظر خود در این اپلیکیشن با دیگران چت کنید، یا حتی سوالات مورد نظرتان را بپرسید و نیز در هنگام برنامهریزیها اعضای گروه مورد نظر را برای چت دستهجمعی فراخوانی کنید. به تمام این موارد امکان پاسخگویی بدون تایپ را نیز اضافه کنید. در واقع assistant یک سرویس مرجع است که میتوان از آن در سایر سرویسها و اپلیکیشنهای گوگل استفاده کرد. به عنوان مثال برای برنامهریزی زمان انجام کارها، آگاهی از نتایج رویدادهای ورزشی، مکانیابی، جستجوی عبارات مورد نظر و آنچه هم اکنون بر روی پرده سینماها است بهره ببرید.
خوشبختانه قرار است گوگل به توسعهدهندگان امکان یکپارچه کردن بات هوشمند Google Assistant را اپلیکشنها و سرویسهای مورد نظر آنها بدهد؛ بنابراین میتوان از این مرجع اطلاعاتی در سرویسهای شخص ثالث نیز بهره برد. حال تنها گذشت زمان میتواند قابلیتهای این سرویس جدید را نشان دهد و باید ببینیم پس از عرضهی عمومی سرویس پیامرسان جدید گوگل، وضعیت آن به چه صورتی پیش خواهد رفت.
نظر شما در مورد سرویس پیامرسان Allo و دستیار هوشمند Google Assistant چیست؟
.: Weblog Themes By Pichak :.